Hírek
2017. Március 21. 05:00, kedd |
Életmód
Forrás: mti
A terhesség alatt D-vitamin fogyasztásával megelőzhető az autizmus
Nem jelentkeztek autista vonások azoknál az egereknél, amelyeknek az anyja D-vitamin pótlást kapott a vemhesség alatt - közölték a Queenslandi Egyetem kutatói.
Az intézmény Agykutató Intézetének szakemberei szerint a mostani eredményekkel tovább gyarapodik azoknak a bizonyítékoknak a tárháza, amelyek szerint a D-vitamin kulcsfontosságú szerepet játszik az agy fejlődésében - olvasható a Science Daily tudományos-ismeretterjesztő portálon.
A tanulmányt vezető Darryl Eyles szerint a vizsgálatok során az autizmus legszélesebb körben elfogadott kritériumait vették alapul és azokat az egereket tekintették érintettnek, amelyek abnormálisan viselkedtek, nehézségeik voltak a társas interakciókban, az alapvető tanulási folyamatokban és sztereotip viselkedést mutattak.
"Eredményeink szerint azok a vemhes nőstények, amelyeket az első trimeszterrel megegyező időszakban aktív D-vitaminnal kezeltünk, olyan utódokat hoztak a világra, amelyeknél nem alakultak ki ezek a rendellenességek" - mondta a kutató.
Az Agykutató Intézet munkatársai nemrég összefüggést találtak a terhesség alatti D-vitaminhiány és a megnövekedő autizmuskockázat között embereknél.
Az autizmus nagyjából a világ népességének egy százalékát érinti és a társas kapcsolatokban, valamint a kommunikációban okoz különböző fokú nehézségeket.
A D-vitamint a szervezet a napsütésből tudja felvenni, de néhány élelmiszerben és táplálékkiegészítőben is megtalálható.
A mostani vizsgálatban részt vevő Wei Luan szerint a D-vitamin ugyan kulcsfontosságú szerepet játszik a csontrendszer egészségének megőrzésében, ám aktív, hormonhatást kifejtő formáját nem lehet adni várandós nőknek, mivel befolyásolhatja a fejlődő magzat csontvázát.
A szakember szerint a mostani eredmények lehetővé teszik a kutatók számára, hogy kiderítsék pontosan mikor és milyen mennyiségben van szükségük kolekalciferolra - a D-vitamin terhes nők számára is biztonságos formájára - a várandós nőknek.
Ezek érdekelhetnek még
2026. Június 13. 12:00, szombat | Életmód
Teljesen átszerveznék a közmédia intézményrendszerét
2026. Június 12. 16:00, péntek | Életmód
Vasárnapig látható az első kínai császár agyagkatonáit bemutató kiállítás a Szépművészetiben
Vasárnapig látogatható a Szépművészeti Múzeum Az öröklét őrei. Az első kínai császár agyagkatonái című kiállítása, amelyet eddig több mint 200 ezren tekintettek meg - közölte az intézmény csütörtökön az MTI-vel.
2026. Június 12. 11:00, péntek | Életmód
Lannert Judit: nincs szó az egyházi fenntartású, illetve a hat- és nyolcosztályos iskolák megszüntetéséről
Közös érdekünk, hogy eloszlassunk minden olyan feltételezést, hogy az egyházi fenntartású vagy a hat- és nyolcosztályos iskolákat bárki meg akarná szüntetni
